zaterdag 13 september 2014

case study: autowasstraten online verkoop

Als PHP-programmeur ben ik breed inzetbaar. Hieronder vindt u een beknopte beschrijving van één van de door mij uitgevoerde opdrachten.

Project: autowasstraten online verkoop
Opdrachtgever: webbio.nl

Opdracht:
Een keten van auto-wasstraten in het westen van het land had al een website. Men wilde echter diverse zaken via internet gaan verkopen:
  • losse wasbeurten
  • abonnementen
  • prepaid saldokaarten
Ook wilde men dat de diverse wasstraat-vestigingen middels eigen software ook abonnementen en prepaid waspassen konden gaan verkopen. Bovendien moest de afhandeling van alle aangekochte producten volledig web-based kunnen worden afgehandeld.
Als laatste moest er een beheersysteem worden gebouwd waarin de eigenaar van de wasstraten het beheer kon voeren over vestigingen, klanten, abonnementen en marketingacties.

Een standaard webshop is niet geschikt voor het verkopen van abonnementen en prepaid saldokaarten. Een maatwerk oplossing moest gebouwd worden.

Uitvoering:
Ik heb bestaande, door mijzelf ontwikkelde webshopsoftware aangepast en sterk uitgebreid zodat het voldoet aan de wensen van de opdrachtgever.

Zo kunnen klanten losse wasbeurten kopen, maar ook abonnementen voor een door de klant zelf te bepalen periode en ingangsdatum. Bovendien kan men online een prepaid waspas aanschaffen, opwaarderen of de transacties op de prepaid kaart bekijken.

De verkochte losse wasbeurten, abonnementen of prepaid waspas worden automatisch direct na ontvangst van de betaling (via iDeal of PayPal kan men betalen) via email uitgeleverd aan de klant. Men ontvangt dan een afhaalbon (pdf) met daarop een unieke afhaalcode, in de vorm van een QR-code. Deze afhaalbon kan de klant printen en meenemen naar de autowasstraat, maar men kan hem ook op de smartphone laten staan.

De medewerker op de wasstraat leest met een barcodescanner de QR-code in, vanaf papier of rechtstreeks vanaf het beeldscherm van de smartphone. De software herkent de gescande afhaalcode en controleert of de code nog geldig is. De medewerker ziet op zijn scherm precies welk product de klant online heeft aangekocht en kan de wasbeurt leveren.

In geval van een prepaid waspas wordt de waarde van een wasbeurt afgeboekt van het pre-paid saldo en ontvangt de klant per email netjes een bevestiging van zijn transactie.
Uiteraard kan de medewerker op de wasstraat zelf ook online prepaid waspassen en abonnementen verkopen.

Aan het eind van de dag worden alle transacties netjes op een dagstaat verzameld.

Voor de eigenaar van de wasstraten heb ik software gebouwd waarmee hij inzicht krijgt in de transacties die hebben plaatsgevonden op de wasstraten. Men kan o.a. resultaten opvragen per periode, per wasstraat of per marketing-actie (mailing). Maar ook het toevoegen/wijzigen/verwijderen van wasstraat-vestigingen en gebruikers is mogelijk gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen