woensdag 11 februari 2015

case study: warmteklacht.nl

Als PHP-programmeur ben ik breed inzetbaar. Hieronder vindt u een beknopte beschrijving van één van de door mij uitgevoerde opdrachten.

Project: warmteklacht.nl
Opdrachtgever: Lamain Technical Support

Opdracht:
Opdrachtgever wilde een website die als doel heeft te helpen bij het oplossen van storingen aan verwarmingsketels. Moderne verwarmingsketels tonen, wanneer ze in storing zijn gevallen, meestal een specifieke storingscode in het display van de ketel.
Opdrachtgever heeft de meeste van deze storingscodes in kaart gebracht en tevens oplossingen voor de storingen beschreven.
De te bouwen website moest de volgende mogelijkheden bieden:
  • invoeren van een storingscode door de gebruiker, waarna de website direct de oorzaak & oplossing van de storing dient te tonen;
  • Opzoeken van storingscodes door middel van het zoeken door ketelmerken en -types;


Uitvoering:
Ik heb een beheersysteem gebouwd waarin opdrachtgever op een eenvoudige manier merken, keteltypes en storingscodes/oorzaken/oplossingen kan invoeren. Alle gegevens worden in een database opgeslagen.
De front-end van de website biedt op een eenvoudige manier aan de bezoeker de mogelijkheid een storingscode op te zoeken. Wanneer de storing gevonden is ziet de bezoeker de oorzaak en mogelijke oplossing van de storing.
Belangrijk onderdeel van het verdienmodel is het tonen van advertenties op de website. Functionaliteit voor het toevoegen of wijzigen van advertentiecode is daarom ook in het beheersysteem ingebouwd.

Sinds het 'live' gaan in 2013 is onder andere de volgende extra functionaliteit toegevoegd:
  • Er werd een complete webshop gekoppeld aan de website. Deze webshopsoftware is volledig door mij ontwikkeld en aangepast voor deze specifieke opdrachtgever. In die webshop verkoopt opdrachtgever allerlei onderdelen en accessoires op het gebied van (verwarmings-) installatie techniek.
    Indien een gevonden oplossing voor een storing het nodig maakt een onderdeel te vervangen, dan wordt de bezoeker middels een link direct verwezen naar het webshop-artikel om daarmee de storing op te lossen.
  • Wanneer een oplossing van een storing in beeld is, wordt de bezoeker aangeboden om online offerte aan te vragen bij meerdere installateurs in zijn/haar omgeving. Door in een eenvoudig formuliertje enkele gegevens in te vullen ontvangen een geselecteerd aantal installateurs een uitnodiging tot het doen van offerte. Daarbij wordt de installateur al direct op de hoogte gesteld van de aard van de storing zodat hij gericht een aanbieding kan doen.

In een later stadium is een mobiele versie van de website gebouwd die specifiek gericht is op gebruikers van tablets en smartphones.
Bovendien zijn inmiddels een versie voor de Engelse markt en voor de Duitse markt gerealiseerd.

En begin 2015 is een 'overkoepelende' en meertalige website gerealiseer die realtime middels een API gegevens uit de diverse databases opvraagt en presenteert.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen